söndag 22 januari 2017

Alkohol

Igår publicerade jag ett inlägg på Facebook över en sak jag funderar på och det är alkohol.

Varför får man nästan alltid frågan varför man inte dricker alkohol när man är på en fest, krogen eller en aw? Är det onormalt att inte dricka och är man bara där i syfte för att bli berusad? Varför är frågan så relevant?
Är inte frågan "Varför dricker du alkohol idag?" lika relevant?

Samt ska det alltid finnas en orsak för man inte dricker när man är iväg?
Kan det inte vara så enkelt att man bara vill ut och ha kul sen om man dricker eller inte är mindre intressant.

Jag kom på mig själv i julas när jag skulle på julbord med jobbet. Jag frågade en kollega varför hon inte skulle dricka och insåg snabbt att varför frågade jag det?
Jag själv skulle ju också vara nykter och jag hade väll inte någon speciell anledning att vara det.
MEN behövde jag det? Och vad är en bra anledning till att dricka alkohol?

Jag dömmer inte folk och man gör som man vill själv men det är konstigt att man är att man är "mer" annorlunda/konstig för man inte dricker än om man dricker. Det förklarar ju bara vilken värld vi lever i.

Jag tänker fortsätta gå på krogen, fester samt massa afterwork nykter. För jag är inte där för jag ska dricka utan där för att ha kul. Sen om jag vill dricka då gör jag det men den frågan borde vara minst relevant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar